Coolsculpting - före- och efterbilder

Det råder en ganska stor missuppfattning gällande fotografering av före- och efterbilder. I många fall så har branschen sig själv att skylla också. För varje avslöjande av retuscherade bilder så byggs det nämligen på ett slags hat som i slutändan drabbar både de berörda branscherna och den fotograf som tagit bilderna (och som retuscherat dem i efterhand).

Ett exempel: får du i uppdrag att fotografera för en metod som ska garantera viktnedgång så kanske du känner en förpliktelse att leverera gentemot din uppdragsgivare - som kräver detta. Du fotograferar alltså en man som ätit en viss produkt eller som tränat på ett visst sätt både före och efter en viss tid - säg sex veckor - och du känner med dig att bilderna inte kommer att vara tillräckligt säljande.

Mannen i fråga har gått ner i vikt - men inte i den omfattning som kommer att locka kunder att köpa den produkt som ska säljas. Här är det alltså frestande att ta fram saxen, klippa och klistra lite och skapa en kropp på mannen som inte alls stämmer med ursprungsbilden. Det är det många som gör - det är bara att titta på varje reklam, i varje modemagasin och på varje omslag på de större magasinen. Retuschering är en del av dagens fotografering.

Men, det är när de absurda nivåerna nås som det hela inte är fullt lika upphetsande och där kunderna kommer att streta emot och avstå från köpet. En bild som verkligen visar att den är photoshopat kommer att sälja sämre än vad en originalbild kommer att göra. Det är i många fall bättre att låta bli att retuschera överhuvudtaget än att överdriva.

Konsumenter är inte dumma och de gillar definitivt inte en uppenbar knäpp på näsan. Det är omöjligt att tappa femtio kilo på sex veckor - även om du har ett fotografi som “bevisar” detta.

Ha lite konstnärlig integritet också

Pengar behöver man alltid, men dessa får inte gå ut över den integritet man har som fotograf. Menas här: välj uppdragsgivare som du kan stå för. Om du erbjuds ett jobb som innebär före- och efterbilder för en diet där konsumenter garanteras att tappa enorma mängder fett inom en orimlig tid bara genom att äta pulver så kommer detta att innebära att du som fotograf får göra avkall på din egen profession. Där kan du gott avstå.

Erbjuds du samma jobb för en metod som fungerar - och som du kan stå för - så kan du anta utmaningen. Exempelvis coolsculpting är en sådan metod som inte vilseleder konsumenterna och där du som fotograf inte behöver photoshopa i efterhand. Coolsculpting är en metod som reducerar fett genom kyla och vakuum (speciella instrument som kyler ner fettdepåer på kroppen och som därefter suger upp dem - med vakuum).

Coolsculpting - en behandling du kan stå för som fotograf

Att fotografera en patient som genomfört en behandling med coolsculpting bevarar din yrkesintegritet och innebär att du inte behöver “ljuga” som fotograf. Där talar en före- och en efterbild sitt tydliga språk: att metoden coolsculpting verkligen fungerar. Ditt jobb blir att hitta rätt färgsättning, skuggor och vinklar snarare än att retuschera personen i fråga till oigenkännlighet i efterhand.

Du fotograferar en produkt som ska sälja sig själv. Personen som blivit av med överflödigt fett kan vara sig själv och ditt jobb ligger i att skapa en säljande bild. Precis på samma sätt som om du fotograferar en ny bil eller ett par snygga solglasögon. Ha lite integritet, fotografera det du kan stå för och välj bort de orimliga produkterna (även om de kan betala väldigt bra).

Mer info på https://www.coolsculptings.se.

1 mar 2019