Hur färger påverkar fotografier

Valet av bakgrund är ofta avgörande för ett fotografi. Här menar vi både om det gäller ett fotografi av föremål ute i det fria eller om det handlar om porträttfotografier. Det senare är intressant då man kan experimentera ganska mycket med färgsättning och därigenom öka effekten av det man ska fotografera. Det vanliga är en vit kuliss bakom och det är också det valet som ger bäst effekt; men det går även att använda sig av mer färgglada bakgrunder vid fotografering.

Det kräver dock mer av dig som fotograf; att fotografera ett objekt mot en mer färgglad bakgrund är en bra skola och bara träning för att hitta skärpa, fokus och, till mångt och mycket, sin egen stil.

Jämför med en målare i Stockholm

Är det då jobbigt att lära sig? Oh ja. Som med all typ av inlärning så får man räkna med att det kommer en del huvudvärk på köpet. Men, det är alltid givande i slutändan. En parallell kan dras till andra yrken och varför inte fortsätta med färger och säga att det handlar om en målare.

Vad tror du är enklast för en målare i Stockholm: är det att måla en vägg vit eller handlar det om att färgsätta en vägg med exakt rätt färg - enligt kundens önskemål - och hitta rätt både gällande finish och nyans. Tveklöst så skulle en målare svara att det är lättare att måla en vägg vit än att måla den i någon udda färg och lyckas tillfredsställa kundens önskemål.

Liksom en målare så måste man våga ge sig in på lite okänd mark. Att måla en vit vägg och att fotografera mot samma bakgrund hela tiden ger inte någon utveckling i längden. Våga experimentera lite!

Men, en målare skulle förmodligen även säga att det senare - mer krävande jobbet - var roligare att utföra och att det uppdraget även gjorde att de lärde sig mer om tekniker och hur man blandar färger på ett bättre sätt. Troligt är att det första jobbet som innehåller ett nytt moment för en målare kommer att gå långsammare och ge ett lite sämre resultat. Nästa uppdrag inom samma område dock - där han målaren lärt sig var fällorna finns; han har lärt av sina tidigare misstag och kan undvika fallgroparna som finns. I slutändan så ger det initiala huvudbryet alltså effekt och leder till utveckling.

Här finns klara paralleller som du kan använda som fotograf. Prova, gör fel, misslyckas, ta lärdom och utvecklas för varje fototillfälle. Var inte rädd för att prova med mer färgglada bakgrunder då du tar foton. Naturligtvis blir det lite haltande i jämförelsen med en målare, men själva andemeningen är densamma: står man still och stampar med samma sak så blir man förvisso bättre på den saken - men blir man bättre i övrigt? Foto såväl som måleri är mångfacetterade yrken som kräver utveckling och vidareutbildningar.

Läs mer om det ädla målaryrket på: http://www.malarestockholm.nu/.

 

16 feb 2018