Hur säljer man in fillers genom bilder?

Allt kan sälja med en mördande reklam. Den gamla devisen är något som vi alla matats med och det är också något som till viss del stämmer. Slår du en produkt - inte bokstavligt talat - i huvudet på folk så kommer de också att lägga märke till denna i butiken; förmodligen kommer produkten i fråga också att anses som bättre än de konkurrenter som finns uppradade bredvid. Det är den stora anledningen till varför reklam finns och varför företag är beredda att betala multum för att synas - ofta och på rätt ställen.

Det har dock kommit andra kanaler som är minst lika effektiva som den reklam man ser på tv. Internet är själva kanalen och de sociala medier som finns är de som används för att nå ut.

Din klinik vill marknadsföra fillers

Vi kan ge ett exempel på detta där vi säger att du vill sälja en tjänst som innebär en behandling med fillers. Fillers används för att släta ut huden, för att forma exempelvis kindben och - framförallt för att addera fyllighet till läpparna. Du arbetar på en nystartad klinik i Stockholm och du har dels den nödvändiga utbildningen för att få injicera fillers och dels så vet du att den produkt du erbjuder är vida överlägsen de som dina konkurrenter erbjuder. Din målgrupp är given: du vill fånga upp kvinnor i alla åldrar, men framförallt så vill du nå ett yngre - mer påverkningsbart - klientel.

Hur ska du marknadsföra fillers och dels nå de unga tjejer du vill ha till din klinik i Stockholm och dels också klargöra att fillers A) är riskfritt att injicera B) är prisvärt C) har en lång effekt och D) inte gör ont (mer än att det sticker lite och att viss svullnad kan uppstå efteråt)?

Influencers sköter din marknadsföring

Var finns ungdomarna? Troligt är att de använder sig av Facebook, Twitter, Snapchat och Instagram. Än mer troligt är att de där följer en massa kändisar. Många av dessa har du ingen aning om vilka de är - men deras följarantal vittnar om att du borde känna igen namnen.

En kändis idag behöver inte vara med på Fångarna på Fortet - en kändis idag kan vara en ung person som kallar sig influencer. Hur han/hon kan hjälpa dig att marknadsföra dina fillers ligger i sakens natur: hon influerar andra genom att använda - och göra reklam - för just dina fillers.

Kort och gott. Du erbjuder henne pengar - eller fria behandlingar med fillers - och hon kommer att visa bilder (som naturligtvis bör tas av en fotograf) där allt ifrån behandlingen till det färdiga resultatet visas upp i hennes blogg, på hennes Instagram eller i någon annan kanal som hon använder sig av.

Inlägget sponsras av ditt företag

Det här låter väl bra? Genom denna influencer så kommer din behandling med fillers att sälja som smör i solsken och detta till en minimal kostnad? Ja - och nej. Man har slagit ner ganska hårt på denna typ av marknadsföring. För något år sedan så var det lättare att smyga in reklam på det här sättet. Idag så krävs det att den influencer du anlitar också skriver att inlägget är sponsrat av dig. Om inte så riskerar du en ganska stor skattesmäll - och även hon.

Det behöver inte innebära någon nackdel att inlägget är sponsrat. Huvudsaken är att hennes följare ser de foton som tagits och att dina fillers också fungerar fullt ut. Vissa andra saker som marknadsförs på det här sättet blir kontraproduktiva. Dels så vänder sig företag till fel målgrupp - en ung kvinna som plötsligt talar varmt om en begravningsbyrå - eller också så märks det att inlägget är för sponsrat. Det vill säga; man ser att influencern bara gör det för snabba pengar och inte för att hon gillar produkten/tjänsten i fråga. Gällande fillers så är det riskfritt sett till den ökade efterfrågan efter sådana.

Läs på om fillers: https://www.fillersstockholm.se.

3 dec 2018