Porträttfotografering – tänk på ögonen!

Att fotografera människor är speciellt, och extra speciellt är det att porträttfotografera en mot en. Här handlar det ofta om att se och möta objektet, att hitta rätt stämning och få den som blir fotograferad att slappna av så att porträttet blir så naturligt som möjligt. Å andra sidan kanske syftet med bilden är något annat, till exempel en bild till ett skivomslag, där det i stället handlar om att iscensätta en sinnesstämning och där den fotograferade har tung sminkning och en avancerad kostymering. Då gäller det i stället att veta vad som krävs för att ge vilden det rätta mytiska skimret.

A och O är att förbereda sig. Tala igenom med uppdragsgivaren och modellen vad syftet ska vara med bilden och vad de förväntar sig. Är bilden till en allmänt hållen tidningsintervju kan en lite ledigare porträttstil passa bra, till exempel i stadsmiljö eller på dennes kontor. Till ett mer ingående intervjuporträtt vill man antagligen i stället ha motivet i studiomiljö, med möjlighet att ljussätta, och det är det senare vi ska fokusera på här.

Fotografering i studiomiljö

För någon som inte är van att bli fotograferad kan en studiomiljö kännas ovan och konstlad, och det kan ta lite tid att få personen att slappna av. I det läget gäller det att låta allt ta sin tid. Prata mycket med personen medan du ställer i belysningen och bestämmer brännvidd och slutartid och berätta vad du gör. Försök få personen att känna sig hemma och slappna av. Det är aldrig en bra idé att uttryckligen be någon ”slappna av” eller ”sluta spänna sig” utan låt det komma naturligt. En bra fotograf ska genom sitt agerande kunna skapa förtroende och en bra miljö.

Vad gäller det tekniska är det en så naturlig brännvidd som möjligt som gäller, någonstans mellan 50mm (normal) och 135mm är vad de flesta brukar föredra. Där någonstans får man vanligtvis de naturligaste proportionerna i ett ansikte. Men naturligtvis kan du experimentera om du känner att resultatet an bli intressant.

Koncentrera dig på ögonen och ögonbrynen

Ögonen och ögonbrynen är nyckeln till ett bra porträtt, så lägg det mesta av krutet här när du ställer in brännvidd och ljusstyrka, och även när du sätter belysningen. Du vill undvika för mycket blänk men det ska ändå vara lite glitter i ögonen. Många kvinnor och framför allt modeller i Stockholm har i dag 3D-ögonbryn som är tatuerade med en metod som heter microblading, en form av manuell tatuering. 3D-tatuerade ögonbryn kan vara svåra att få till när man samtidigt vill ha blänk i ögonen; till skillnad från riktiga ögonbryn blir det gärna blänk i dem vilket kan få dem att se onaturliga ut. Här kan det vara bra att modellen dämpar området ovanför ögonen med en matt foundation för ett så naturligt porträtt som möjligt. Annars är 3D-tatuerade ögonbryn väldigt tacksamma att fotografera, de ser helt naturliga ut och ger modellen ett ”perfekt” utseende. Även väldigt skarpa och skärpedjupa bilder har svårt att skilja 3D-tatuerade ögonbryn från riktiga.

Ögonen är nyckeln till en bra bild

Varför är då ögonen och ögonbrynen så viktiga? Ja, det är inte så konstigt om man tänker efter. En blick kan säga väldigt mycket och det gäller verkligen att du och den du fotografera är överens om vad bilden ska säga. Är  modellen nervös eller tveksam till vad som pågår syns det direkt i blicken. Höjda ögonbryn är ett tecken på att personen inte riktigt litar på vad du håller på med, likaså är rynkade ögonbryn ett tecken på att personen är tveksam och inte riktigt ”med”. Så när du ser att personen slappnar av i blicken och ögonbrynen slappnar av, oavsett om de är 3D-tatuerade eller ej, vet du att du börjar närma dig ett bra läge i fotograferingen. Du kan börja ta riktigt bra bilder och gradvis styra sessionen dit du vill.

27 jun 2018