Så tar du snygga produktfoton av markiser

I den digitala världen vi lever i så har gränsen mellan fiasko och succé för företag blivit väldigt hårfin. Menas med detta: två företag som säljer samma produkt kan se hur omsättningens er väldigt annorlunda ut och där det ena företaget ökar rejält medan det andra knappt får några kunder överhuvudtaget. Detta av den enkla anledningen att kunderna finner det ena företaget hemsida mer attraktiv än den andra.

Vi har på många sätt blivit latare i våra urval och vi orkar inte längre - i samma omfattning - läsa på om hur olika produkter fungerar. Istället lutar vi oss mot det rent visuella och fattar våra beslut efter hur produkterna i fråga ser ut snarare än hur de fungerar. Säljer två företag markiser - ja, då är det också troligt att det företag som lagt ner tid på fina produktfoton av sina markiser och som i övrigt har en schysst design på hemsidan kommer att attrahera flest kunder. Det företag som lite slarvigt tagit några foton kommer att tappa kunder, så enkelt är det.

Om vi då skulle komma med några tips kring hur man kan ta bättre produktfoton och därmed också öka sin försäljning så kan vi hålla oss till just markiser. Fördelen med markiser som objekt är att man dels kan fotografera dem inomhus och fokusera på färg, struktur och material genom en mer inzoomad bild och dels också visa hur de ser ut i sin fulla prakt. Det som skiljer i tillvägagångssättet dem emellan är att du vid det senare kan använda dig av det naturliga ljuset från solen och därmed också få en bättre effekt. Välj således att fotografera dina markiser under en solig dag snarare än en mörk och regnig sådan. Här kommer några steg mot en mer säljande bild.

  1. Bakgrunden. Se till att det är en vit bakgrund. Oavsett om du fotograferar inom- eller utomhus.
  1. Ljuset. Fotograferar du utomhus - använd solens ljus. Fotograferar du inomhus - försök även då att använda solen. Passa dig för att låta starka lysrör agera ljuskälla; risken är stor att färgerna på dina markiser förvrängs och att produktens potential inte kommer till sin rätt. Fotografera vid ett fönster och låt ljuset strömma in. Fungerar inte det? Se till att låna/hyr/investera i ordentliga blixtar som gör det möjligt att detaljstyra ljuset.
  1. Reflektor. För ett bra foto inomhus så kan du med fördel ta en större skiva och klä in denna i vanlig aluminiumfolie (som en medhjälpare håller i snett ovanför produkten i fråga). Det går även att köpa en reflektor och använda utomhus. Den vita färgen du - förhoppningsvis - valt på väggen där markisen sitter fungerar annars på ett liknande sätt.
  1. Kameran: Investera i en bra systemkamera och koppla denna mot en dator. Det finns fina program att ladda ner och där du kan behandla dina bilder. Använd inte en mobilkamera; det blir - helt enkelt inte lika snyggt och det ser väldigt oprofessionellt ut. En bra systemkamera kostar inte multum idag.
  1. Stadig på handen? Nej, du ska använda dig av ett stativ då du fotograferar dina produkter.
  1. Prova dig fram och använd kamerans effekter. Ta dig tid och fota dina markiser från alla tänkbara vinklar, höjder och nivåer. Lek lite med kameran också - den bits inte. Våga prova alla effekter som finns och se vilka skillnader det blir.
  1. Bildbehandling. Det här är minst lika viktigt som själva fotograferandet. Det går att ladda ner och köpa bra bildbehandlingsprogram online som ger dig möjligheter att frilägga bilderna, retuschera bort det du inte är nöjd med och där du kan räta ut dina produktfoton till dess att de är raka och fina. Du kan ta bort - eller addera - skuggor, bli av med eventuell smuts eller andra störande detaljer och du kan - helt enkelt - skapa den bild du tycker är säljande.

Så, det var våra små tips om hur du lyckas skapa en säljande produkt till din hemsida. Här kan du läsa mer om markiser. 

24 okt 2017