Visa upp er verksamhet med informativa bilder

Ett vanligt fel som många företag gör är att man använder bilder som någonting pliktskyldigt snarare än som någonting nödvändigt och som kunderna vill ha. Ett exempel: person A står inför att flytta i Stockholm och vill ha professionell hjälp av en flyttfirma. Av den enkla anledningen att hon dels har pengar över, dels saknar den nödvändiga tiden och dels inte har ett körkort. Tre starka argument till varför en flyttfirma blir det givna valet.

Frågan är bara vilken hon väljer? Då hon går in på olika hemsidor så får hon ingen tydlig bild av vilket företag det handlar om. Hon ser lite text, hon ser en logotyp och så ser hon ingenting mer. Det är talande i sammanhanget då det kommer till bristen av insikt kring vikten av bilder. Skulle en flyttfirma i Stockholm lägga några kronor på att anlita en professionell fotograf så skulle det handla om en rejäl investering. Här är några exempel på hur en fotograf kan ge valuta för pengarna:

En bild säger mer än tusen ord

  • Vilka ni är: Alla vill veta vilka som arbetar på ett företag. Många väljer att skriva ditt namn på hemsidan. Det är bra. Men om man fyller på med professionella bilder så ser det ännu bättre ut. Det skänker trovärdighet och det kan vara avgörande kring om man väljer en flyttfirma framför en annan i Stockholm. Professionella porträttfotografier signalerar att man inte har någonting att dölja: här är vi - välkommen!
  • Vad ni gör: Visa upp era olika arbetsmoment och hur ni arbetar. Det ger potentiella kunder en bättre bild av vad ni klarar av, vilka redskap ni använder och vilken/vilka typer av bilar ni har. Ta gärna foton från lite svårare flyttar också. Bär ni en soffa nedför en välvd trappa så kommer er skicklighet att synas. Och: skriver ni att er flyttfirma klarar av tunga flyttar så bör detta ledas i bevis. Åtar ni er en pianoflytt så kan fotografen fotografera en sådan och ge kunden en bättre bild av hur en sådan - rner praktiskt - ser ut och går till.
  • Var ni finns: Fotografera er arbetsplats och använd gärna mer avslappnade bilder. Sådana ger kunder trygghet och en vetskap om att ni är människor av kött och blod. Ett enkelt sätt att signalera att ni trivs med varandra. i kombination med de mer professionella bilder - där ni bär tunga möbler - så kommer de avslappnade fotografierna från er arbetsplats att bli väldigt talande - och säljande.
  • Ge tips! Många väljer kanske att dela upp flytten och anlita en flyttfirma enbart för bärande och transport. Det gör att packningen sköts på egen hand. Skapa en enkel bildserie om hur man packar på bäst sätt. Ett sådant upplägg handlar inte om att avslöja affärshemligheter - det handlar om praktiska tips som dels kommer att underlätta för er (packar kunden enligt era förslag så blir det lättare att bära) och dels också dra mer trafik till er hemsida.
14 aug 2018