Fotosidan för framtida företagsfotografer

Välkommen till vår fotosida! Här hittar du tips på hur du kommer igång som fotograf, en detaljerad fotoskola med grunderna i professionellt fotografi, tips på utrustning du behöver för att kunna arbeta med affärsmässig fotografering i genrer såsom produktfotografi, porträtt och dokumentärt fotografi av olika yrken “in action”. Den här sidan är specialiserad på just arbetsrelaterat fotografi då vi ser ett stort behov av denna typ av fotografer just nu.

Proffsfoton viktiga för framgångsrika företagare

Fler och fler företag inser vikten av att använda sig av en professionell fotograf för att ta bilder till produktkataloger och den egna hemsidan. Att ta professionella porträtt till en presentationssida eller för att använda internt i verksamheten är också viktigt i marknadsföringssyften. Sist men inte minst vill allt fler företag ta professionella bilder av den egna verksamheten för att använda i marknadsförings- och dokumentationssyften. Det duger inte längre med generiska stock-bilder för att man ska kunna övertyga kunder och samarbetspartners. Att ta bilder av de egna företagslokalerna eller ute på fältet med den egna personalen ger en högre trovärdighet.

Kom igång som fotograf

Om du har hittat hit är du säkerligen nyfiken på hur man kommer igång som fotograf inom dessa genrer och just det berättar vi här.

Fotoskolan lär dig grunderna

Om du är nybörjare rekommenderar vi att du först läser vår fotoskola där du lär dig om grunderna i professionellt fotografi. Även du som har fotograferat ett tag kan säkerligen lära dig något nytt där.

Rätt utrustning för jobbet

Nästa steg är att ta en titt på våra utrustningstips där vi listar det som du behöver för att få ett professionellt resultat i dina fotografier.

Fotobloggen ger dig tips för olika branscher

I bloggen presenterar vi olika exempel på hur man kan använda fotografi i olika branscher i marknadsföringssyfte, internt i verksamheten med mera.


Bloggen

Att driva eget som fotograf

9 jul 2019

Att kunna försörja sig på sitt hantverk är många kreativa människors dröm, och det gäller förstås även fotografer. Det finns många som känner sig kallade att bli fotografer, inte minst sedan yrket i vissa kretsar mer och mer kommit att erkännas som en riktig konstform. Däremot ser sig ju långt ifrån alla fotografer som konstnärer, för många i det gamla gardet är det bara ett jobb som man råkar vara bra på. Andra ser sitt fotograferande mer som en hobby, vilket så klart tillåter dem att vara mer fria och experimentell i sitt skapande.

Det finns alltid behov av fotografer

För det finns ju en verklighet att förhålla sig till, och i den verkligheten behöver tidningar fotografer som kan ta nyhetsbilder, och vanligt folk behöver proffs som kan fotografera passporträtt eller bröllopsbilder. Samtidigt har respekten för detta så kallade bruksfotograferande sjunkit, i och med att mobiltelefonernas kameror tar alltmer högupplösta bilder och erbjuder bildbehandling, effekter och annat, vilket i sin tur lett till att allt fler anser sig vara proffs på att fotografera.

Att tjäna sitt levebröd som fotograf är alltså inte lätt, men för den som är beredd att satsa, och kan tänka sig att vara bred i sitt utbud av tjänster, kan det mycket väl gå att få ihop en tillvaro som fotograf. Du blir kanske inte rik på det, men du får jobba med det du tycker är roligt, och det är värt mycket.

En lokal är en grundförutsättning

Om du vill kunna arbeta som fotograf på heltid måste du skaffa dig en ateljé. Visst innebär det en kostnad, men en lokal är en förutsättning för att du ska kunna erbjuda ett brett utbud av fotografier. Porträttbilder, reklamfotografering och så vidare måste kunna ske under omständigheter som du styr över, och att kunna scen- och ljussätta en miljö är av yttersta vikt för att kunna ta bilder som ser bra ut.

Till ateljén måste du även köpa in all nödvändig utrustning som behövs för att ta professionella bilder. Ett par riktigt bra kameror med en uppsättning objektiv förstås, men även lampor, blixtar, stativ, paraplyer, fondvägg, skärmar, textilier och så vidare för att kunna iscensätta och kontrollera ljusförhållandena i ateljén. Det blir ofta stora initiala kostnader för den som vill starta eget som fotograf, men så är de i de flesta branscher. Med tiden kommer investeringarna att löna sig.

En redovisningsbyrå hjälper till med ekonomin

Många oroar sig för att starta eget eftersom de tycker att det verkar krångligt att sköta ekonomin, hålla reda på moms, bokföring, egenavgifter med mera. Och visst är det mycket att lära sig om man vill sköta allt själv, men det finns också hjälp att få, hjälp som definitivt är värd sitt pris.

Att ta hjälp av en redovisningsbyrå är ett utmärkt sätt att försäkra sig om att företagets ekonomi sköts på ett korrekt sätt, och det är mycket vanligt att nyblivna företagare tar hjälp med bokföring och deklarationer under de första åren. Genom att låta proffs ta hand om deklarationen slipper man betala mer skatt än nödvändigt, och får dessutom hjälp att göra avdrag man inte tänkt på. Många tjänar så mycket på att låta proffs sköta deklarationen att det blir en vinst att anlita en redovisningsbyrå.

Redovisningsbyrå i Stockholm

Det är lätt att hitta en redovisningsbyrå i Stockholm, och är du fotograf finns det flera som specialiserar sig på just frilansande illustratörer och fotografer. Självklart kan du också vända dig till en större redovisningsbyrå som kanske kan ge ett bättre pris. De flesta redovisningsbyråer tar betalt per timme, så handlar det bara om att göra deklarationen så brukar det inte röra sig om större kostnad än några tusen. Ett bra pris för att kunna sova gott om nätterna och slippa oroa dig för ekonomin.

Läs mer här.

Alltfler fotografer jobbar som frilans

4 jun 2019

Det hände något under tidigt 1990-tal. De gamla sätten att anställa folk som man gjorde under de goda åren efter kriget (Andra världskriget) och under Kalla krigets tid fram tills Sovjetunionen föll, slutade. Hela samhällsekonomin klappade ihop. Företag fick inte betalt, det var helt enkelt mycket som hände då Sovjet föll, det gamla delade Tyskland skulle förenas och arbetsmarknaderna över hela världen förändrades i ett slag.

Fler skulle arbeta som egna företagare

Många företag blev tvungna att sparka folk för att klara sig från konkurs, medan andra arbetare tvingades in i anställningar som blev mycket mer osäkra. Även om efterfrågan på arbetskraften fortfarande var lika stor som förut, ansåg sig inte företagen ha råd med att ha dem anställda. Istället pratade man sig varm för att fler skulle arbeta, som förut men som egna företagare, oftast på frilansbasis. Det kan inte sägas här, vad som är bättre eller sämre. Det kan bara konstateras att det har förändrats och att den förändrade arbetsmarknaden har kommit för att stanna. Att arbeta som frilans inom till exempel som fotografer eller inom skrivande arbeten, som till exempel översättare, skribenter, journalister, eller som ekonomiska konsulter, eller konsulter som ingenjörer eller datorexperter har gort att det finns ett behov av till exempel egna kontor och lokaler. 

Gemensamma kontor för fler frilansar

Det har ökat behoven av kontor och lokaler för frilansar. Även om de allra flesta skulle kunna arbeta hemifrån, kan det vara svårt att få koncentrationen till att arbeta hemma. I stället för att arbeta är det lätt hänt att man börjar städa, tvätta eller diska hemma. Plötsligt kommer man på att man behöver ordna upp saker hemma, uträtta ärenden. Har man barn är det ännu svårare att få till tiden att arbeta, om barnen är hemma. De kan ju inte förstå att deras föräldrar arbetar när de är hemma. Då behöver man få gå hemifrån för att kunna arbeta. Att då arbeta i samma lokaler som andra som befinner sig i samma situation gör att man får "kolleger" även om man inte arbetar för samma uppdragsgivare, så kan man ge varandra råd och stöd, tips och annat som är matnyttigt när man är sin egen företagare.

Arbetar och bor du i Göteborg?

Om det är så att man bor och arbetar i Göteborg, och behöver få tag i lediga kontor i Göteborg, så är det ingen dum idé att googla "lediga kontor Göteborg" för att få förslag på sådana i Göteborg. Då får du några kontaktuppgifter till sådana som hyr ut lediga kontor i Göteborg.

Att fotografera vilda djur på safariresa

29 apr 2019

Att åka på safari och fotografera vilda djur är väl många fotografers dröm, åtminstone om man tillhör de fotografer som är naturintresserade och tycker om att resa. Den som vill ta bra bilder på vilda djur och fåglar måste dock planera och förbereda sig ordentligt. Att bara ta med sig en kamera på resan och hoppas att djuren ska hoppa fram och ställa sig och posera kommer inte att resultera i några bilder. Vill man på allvar ta bra bilder på en safari måste man göra valet att kanske se färre djur, men få fler och framför allt bättre bilder.

Få syn på många djur eller fotografera några utvalda

På en safari är det sällan man kommer riktigt nära djuren. Ofta ser man dem på långt håll med kikare, och vill man ta bilder får man zooma ordentligt. Föga förvånande blir det ofta skakiga och suddiga bilder som mer får betraktas som dokumentation än fotokonst. Vill du ta seriösa bilder ska du vända dig till en arrangör som vet att fotografering är syftet, och tillsammans med dem göra upp en plan utifrån vilka djur du vill se och fotografera. Då kan dina guider planera rutten utifrån hur stor chans det finns att komma nära just de djuren.

Hyra egen bil eller åka med guide?

Det går att hyra bil och själv ge sig ut i safariparkerna för att hitta djur att fotografera. Detta är dock ingenting vi rekommenderar för den som verkligen vill komma nära djuren, eller ens få en skymt av dem. Parkerna är stora, och att köra runt på måfå och lita på turen är ärligt talat slöseri med tid och bensin. Vissa djur låter sig inte hittas utan tracker, till exempel lejon eller leopard. Flockdjuren är lättare att få syn på, men också lätta att skrämma bort om man inte är försiktig.

Fotosafari i Afrika

Att resa på en dedikerad fotosafari med trackers och guider är det bästa sättet att verkligen hitta till djuren, och komma så nära att du kan ta bra bilder. De vet också på vilka tidpunkter det finns störst chans att se djuren och när det är bra att ta bilder. Till exempel går det sällan att ta bra bilder mitt på dagen i safariparkerna, eftersom det afrikanska dagsljuset är oerhört hårt och kan resultera i väldigt platta bilder. I gryningen och skymningen är ljuset däremot ofta fantastiskt, så det gäller att ha koll på var djuren befinner sig då.

Kläderna viktiga på safariresor

Inför en safariresa är det mycket viktigt att tänka på utrustningen. Ska du fotografera är kamerautrustningen naturligtvis det viktigaste, men om du inte är rätt klädd kommer du inte att orka ta några bilder. Att skydda sig mot solen och att vara rustad för både morgonens kyla och dagens hetta är väsentligt för den som vill klara terrängen.

Systemkamera bästa valet

Vad gäller kamerautrustning så är naturligtvis en systemkamera med hög upplösning och utbytbara objektiv det bästa. Man får räkna med att många bilder tas på relativt stort avstånd, och då är en bra zoom så klart av stor vikt. Tänk också på att ta bilder i RAW-format, som ger större möjlighet att redigera bilder i efterhand. RAW tar mycket plats, så många fotografer har med sig en extern hårddisk att lagra bilderna på . Slutligen är det också mycket viktigt att ha med sig ett bra och nätt stativ, samt gärna också en rispåse eller mjuk kudde att vila kameran på när du plåtar från jeepen när den är i rörelse. En rispåse motverkar skakningar och ger dig den stabilitet som behövs när du zoomar in från långt håll.

Du kan läsa mer om safariresor hos https://nyati-safari.se/

Coolsculpting - före- och efterbilder

1 mar 2019

Det råder en ganska stor missuppfattning gällande fotografering av före- och efterbilder. I många fall så har branschen sig själv att skylla också. För varje avslöjande av retuscherade bilder så byggs det nämligen på ett slags hat som i slutändan drabbar både de berörda branscherna och den fotograf som tagit bilderna (och som retuscherat dem i efterhand).

Ett exempel: får du i uppdrag att fotografera för en metod som ska garantera viktnedgång så kanske du känner en förpliktelse att leverera gentemot din uppdragsgivare - som kräver detta. Du fotograferar alltså en man som ätit en viss produkt eller som tränat på ett visst sätt både före och efter en viss tid - säg sex veckor - och du känner med dig att bilderna inte kommer att vara tillräckligt säljande.

Mannen i fråga har gått ner i vikt - men inte i den omfattning som kommer att locka kunder att köpa den produkt som ska säljas. Här är det alltså frestande att ta fram saxen, klippa och klistra lite och skapa en kropp på mannen som inte alls stämmer med ursprungsbilden. Det är det många som gör - det är bara att titta på varje reklam, i varje modemagasin och på varje omslag på de större magasinen. Retuschering är en del av dagens fotografering.

Men, det är när de absurda nivåerna nås som det hela inte är fullt lika upphetsande och där kunderna kommer att streta emot och avstå från köpet. En bild som verkligen visar att den är photoshopat kommer att sälja sämre än vad en originalbild kommer att göra. Det är i många fall bättre att låta bli att retuschera överhuvudtaget än att överdriva.

Konsumenter är inte dumma och de gillar definitivt inte en uppenbar knäpp på näsan. Det är omöjligt att tappa femtio kilo på sex veckor - även om du har ett fotografi som “bevisar” detta.

Ha lite konstnärlig integritet också

Pengar behöver man alltid, men dessa får inte gå ut över den integritet man har som fotograf. Menas här: välj uppdragsgivare som du kan stå för. Om du erbjuds ett jobb som innebär före- och efterbilder för en diet där konsumenter garanteras att tappa enorma mängder fett inom en orimlig tid bara genom att äta pulver så kommer detta att innebära att du som fotograf får göra avkall på din egen profession. Där kan du gott avstå.

Erbjuds du samma jobb för en metod som fungerar - och som du kan stå för - så kan du anta utmaningen. Exempelvis coolsculpting är en sådan metod som inte vilseleder konsumenterna och där du som fotograf inte behöver photoshopa i efterhand. Coolsculpting är en metod som reducerar fett genom kyla och vakuum (speciella instrument som kyler ner fettdepåer på kroppen och som därefter suger upp dem - med vakuum).

Coolsculpting - en behandling du kan stå för som fotograf

Att fotografera en patient som genomfört en behandling med coolsculpting bevarar din yrkesintegritet och innebär att du inte behöver “ljuga” som fotograf. Där talar en före- och en efterbild sitt tydliga språk: att metoden coolsculpting verkligen fungerar. Ditt jobb blir att hitta rätt färgsättning, skuggor och vinklar snarare än att retuschera personen i fråga till oigenkännlighet i efterhand.

Du fotograferar en produkt som ska sälja sig själv. Personen som blivit av med överflödigt fett kan vara sig själv och ditt jobb ligger i att skapa en säljande bild. Precis på samma sätt som om du fotograferar en ny bil eller ett par snygga solglasögon. Ha lite integritet, fotografera det du kan stå för och välj bort de orimliga produkterna (även om de kan betala väldigt bra).

Mer info på https://www.coolsculptings.se.

Konsten att ta bra inredningsbilder

23 feb 2019

Inredningsreportage är ett av de vanligaste jobben för en frilansfotograf i Stockholm. Det tycks finnas hur många inredningstidningar som helst, det är som att det inte går att göra marknaden mätt på egenrenoverade ladugårdar i skärgårdsmiljö, där nylagda trägolv blänker under en härligt rå och industriell betongvägg med dyr konst. Ett genomsnittligt heminredningsreportage sträcker sig inte sällan över femton sidor, och merparten är bilder. Bilder som ska få läsaren att drömma sig bort från den småtrista trean i Söderort, ut till något större och mer betydelsefullt.

Med bilder kan man verkligen skapa stämningar, och det är bilderna som är själva syftet med dessa typer av reportage. Texterna är oftast bara floskler om feng shui och pliktskyldiga frågor om materialval och renoveringsmetoder, som ingen egentligen läser. Det är hur fotografen fångat inredningen och inomhusmiljön som är intressant, och vad bilderna sätter för stämning. Så hur tar man då bilder av en bostad som verkligen förmår att ge den en upphöjd och avundsvärd karaktär?

Vinklar och ljus

Många inredningsbilder tas lite underifrån och med ett stort objektiv, så att man verkligen fångar ett rum och ger det en känsla av storslagenhet. Det är viktigt att tänka på att allt inte får vara för perfekt. Ett rum ska vara välstädat men bör ha någonting som skaver, till exempel en tröja som någon krängt av sig och slängt över en stol, eller en tidning som ligger uppslagen. Ett par stövlar i en dörröppning signalerar att här har vi ett hus som det verkligen levs i, något som är viktigt för läsaren att veta.

Ljuset betyder mycket, och här gäller det att man verkligen väljer slutartid med omsorg. Att fånga ljus är något av det svåraste som finns som fotograf. Naturligt ljus är alltid att föredra, så använd fönstren och se till att ta dina bilder ur de vinklar där ljuset är som vackrast. Ett vackert ljus i en bild är i princip alltid viktigare än själva motivet.

Ta in en golvslipare om det behövs

Ibland får man bättra på verkligheten en smula. Det är inte ovanligt att inredningstidningar faktiskt gör lite förbättringsjobb på sina intervjuobjekts bostäder, just för att kunna få den där perfekta känslan och sälja fler tidningar. Inte sällan tar man in dyra mattor och konstverk och andra accessoarer, men om ett golv är slitet och fult händer det också att man tar in en golvslipare som får slipa och ytbehandla golvet så att det verkligen sätter karaktär. En golvslipare kan slipa ett massivt trägolv på några timmar med en golvslipmaskin. Det ska sedan ytbehandlas. Ytbehandlingar som passar bra i bild är framför allt vanlig golvolja, men även hårdvaxolja är utmärkt för att ge golvet et vackert skimmer som gör sig bra i bild.

Om du tittar på bilder i inredningsreportage så ser du att fotografen ofta väljer att ta stora svepande bilder med mycket golv i centrum och kanske ett litet fönster längst bort som släpper in ljus. Golvet blir själva scenen, på vilket läsaren kan projicera sig själv och sin familj. Det är inte en slump att golven ofta får spela huvudrollen i bilderna. Ett stort massivt trägolv i ek, med en vacker ytbehandling av olja som glänser matt i eftermiddagsljuset, är en utmärkt grund för en bild som vill fånga det där magiska som man vill komma åt i ett inredningsreportage.

Underskatta inte den bedagade charmen

Det är dock inte alltid man kanske vill slipa ett trägolv. Ett slitet golv kan också ha sin charm, och i så fall kanske man inte behöver ta in en golvslipare. I äldre hus i Stockholm är golven ofta oerhört gamla, kanske flera hundra år, och golven kan visserligen vara slitna, men slitna på ett så vackert sätt att det nästan vore helgerån att slipa dem. Då kan man i stället våttorka dem för att ge dem lite lyster så att de verkligen sticker ut i bild.

Att göra verkligheten vacker

Att ta inredningsbilder är alltså att manipulera verkligheten för att nå ett mål, precis som all stor konst. Den som vill göra diskbänksrealistiska bilder av vardagen för de familjer som figurerar i dessa reportage, med odiskad disk och hundar som fäller hår i soffan, får söka uppdrag hos någon annan typ av tidning. I inredningstidningarna skapar vi sagor att berätta för läsare som törstar efter skönhet och en tillfällig flykt från verkligheten.

Därför gillar vi djur på internet

16 feb 2019

De flesta journalister som ju arbetar professionellt med text och bild, vet att det är barn och djur som vi dras till, när vi tittar i en tidning, läser nyheter eller ska uppdatera oss vad gäller dagens händelser. Av de anledningarna, väljer de flesta att alltid publicera "ettan" på något barn eller något sött husdjur, om det är möjligt. Med "ettan" menar vi inte dagens huvudnyhet, som alltid placeras i toppen på den första sidan på en tidning (papperstidning) utan den nyhet som inte är en direkt nyhet men som placeras med en stor bild mitt på den första sidan och som inte alltid måste vara någon stor nyhet, eller nyhestavslöjande, utan bara en bild på något som drar till sig våra blickar. Vi människor reagerar positivt på andra ansikten. Våra blickar dras till människoansikten eller porträtt av något husdjur. Det har man tagit reda på, när man har mätt vad det är som vi gärna tittar på. Det har man kunnat bevisa, genom att registrera hur våra blickar rör sig på en sida, med både text och bild. 

När det kommer till internet

På liknande sätt fungerar det även när det kommer till internet. Vi dras fortfarande till människoansikten och porträtt på små, gulliga djur. De mest klickade bilderna är katter och hundar, företrädesvis, de gulliga katterna och hundarna. Och det är som om vi människor är "programmerade" till att gilla andra däggdjur som mest. Vi är inte så olik de andra djuren. Bland annat har vi liknande hjärna som andra däggdjur, och forskare har kunnat bevisa att vi mår bra när vi umgås med djur; den delen av hjärnan som är liknande andra djurs hjärnor, aktiveras endast när vi umgås med andra djur. Psykologer har kunnat visa på att vi blir mer empatiska tillsammans med djur. Vårt hormon av oxytocin aktiveras när vi tittar på våra husdjur och så vidare. Vi människor mår bra av att umgås med djur. Vi påminner i vårt beteende till en del, om andra djurs beteende, även om det mesta är helt annorlunda. Det vi vill påminna här är att vi mår bra av att umgås med djur, helt enkelt.

Våra husdjur kräver mycket omvårdnad

Skulle vi göra slag i saken och skaffa oss husdjur, innebär det otroligt mycket glädje och livskvalitet. Vi mår helt enkelt bra, inte bara av att titta på djur på internet eller på bilder, utan även av att umgås och leka med djuren. De som är utbrända ha berättat om hur mycket bättre de har mått när de har vistats med hundar, hästar eller andra hudsjur. Så pass mycket att snart har läkarna förskrivit husdjur på recept, istället för läkemedel. Dock innebär ett husdjur mycket omvårdnad och omsorger, men här anser vi att det ju är värt det. Vill du fortsätta läsa mer om vad mer det kan innebära att ta hand om sitt husdjur, som att då och då gå till veterinären med det? Klicka då på denna länk.

Välj rätt tryckeri

3 feb 2019

Är du en fotograf som bor i Solna eller någon annanstans i Stockholmstrakten? Trots att det är väldigt litet till ytan (en av Sveriges minsta kommuner), så finns det faktiskt ett antal olika tryckerier här. De flesta ligger kring Bergshamra, men det finns även aktörer kring Skytteholm och Råsunda. dynaprint.se/ är ett tryckeri med stor kompetens både när det gäller traditionellt offset och digitalt tryckeri. Dit kan du ta dina bilder med stort lugn. 

Så hur väljer man egentligen rätt tryckeri? I en så liten kommun som Solna bör knappast läget ha någon större inverkan på valet. Snarare finns det andra faktorer man kan titta på. Här ger vi ett par exempel på sådana.

Faktorer att titta på

  • Gäller det ett seriöst projekt bör kvaliteten inte kompromissas med. Undersök hur maskinparkerna ser ut hos de olika tryckerierna du tittar på. Den bör vara bred, modern och hålla en viss kvalitet. Det är värt att betala några kronor extra för detta. 


  • Bemötande. Med flertalet konkurrerande tryckerier så nära varandra, har du definitivt råd att titta på bemötandet. Den personliga servicen bör vara god, och de bör inte ha några problem att hitta flexibla lösningar just för dig och för ditt projekt. 


  • Håller deadline. Just det här kan vara svårt att fråga firman i fråga. Försök istället att titta på diverse recensioner och omdömen på nätet. Visserligen är det något som man inte kan dra alltför starka slutsatser av, men om underlaget är stort – och många skriver att de är sena med leveranser – så är så också troligen fallet. 

  • Miljövänligt. Du som tänker på miljön kan fråga de olika tryckerierna om deras miljöarbete. Det här kan skilja sig ganska kraftigt mellan olika aktörer. De flesta siktar säkerligen på att deras produktioner ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt – men fråga också hur det går till. 

  • Affischer? Broschyrer? Profilprodukter? Om du vet vad du ska ha, är det bra att välja ett tryckeri som är specialiserat just på det. En del kan skylta med att de gör allt möjligt, men risken finns då att de blir lite för breda för att verkligen vara bäst på ett specifikt område. 
  • Omdömen och recensioner. Som när du anlitar vilket företag som helst för en tjänst, kan det löna sig att titta på recensioner och omdömen på nätet. Som nämnt ovan är det ibland svårt att dra alltför stora växlar på ett kommentarsfält, speciellt om underlaget är litet. Dock är det något som kan ge dig en helhetsbild av en firma. Titta gärna på plattformar där användarna som kommenterar är verifierade på något vis. Om det bara går att gå in, skriva in sitt namn och skriva ett meddelande, är det mycket enkelt för en illvillig konkurrent att manipulera kommentarsfältet. Gör en snabb bedömning av profilerna – verkar de äkta?

 

Le med hela ansiktet!

5 dec 2018

Ett leende sker inte bara med munnen. Ett leende som visar upp tänderna kan ändå kännas falskt om inte resten av ansiktet är med på noterna. Det här är ofta en avgörande punkt då det kommer till att bli bra på bild. Jämför man professionella modeller med vanliga personer och deras respektive resultat på en bild så kommer den förra att kännas äkta, genuin och välkomnande.

Ler du som lekman på en bild så kommer det kanske att se konstlat, stelt och påklistrat ut. Skillnaden ligger i att en modell vet hur man ler med hela ansiktet och kan framkalla känslan av vad det är som skapar den där känslan då man bara vill le och skratta - även om det bara finns en kameralins och en fotograf framför ögonen. Du å din sida, du blir nervös och du ler bara med munnen. Det syns definitivt så bilden framkallas.

Ta hjälp av en tandläkare

Skam kan vara en anledning till varför man har svårt att lyckas på en bild. Du kanske skäms över dina tänder - form, storlek och framförallt färgen på dessa. Du kanske skäms över att din panna frå rynkor då du skrattar, du kanske tycker att du får kråkfötter vid ögonen då du ler och du kanske vill visa läpparnas fyllighet genom att le med stängd, putande mun?

Det är inte ovanligt, men det går att slippa den här skammen och där man genom att besöka en tandläkare kan komma till nästa platå. Här kommer några tips på hur en tandläkare i exempelvis Stockholm kan få dig att avfyra ett vägvinnande leende nästa gång det är dags för att fotograferas:

  • Tandblekning: Den stora anledningen till varför många väljer bort ett leende är att man skäms över färgen på sina tänder. Normen är idag att man ska ha kritvita tänder då sådana är synonyma med friska tänder och därmed också signalerar ett hälsosamt liv. Sant är dock att även gula tänder kan vara fullt friska och att nyansen till stor del handlar om genetik och livsstil. En person som dricker mycket kaffe kan exempelvis ha gula tänder - trots att livsstilen i övrigt är oklanderlig. Tacksamt är emellertid att det idag finns professionell hjälp med att bleka sina tänder och att man idag inte behöver vänta någon längre tid innan man får hjälp av en tandläkare. Frågan har tidigare haft låg prioritet, men idag - i takt med efterfrågan - så är det något som de flesta tandläkare erbjuder och där det är en tjänst som prioriteras som alla andra. Ett råd är att välja bort de hemmakit som finns. De ger sämre resultat och de kostar mer i längden. En tandblekning av ett mer professionellt snitt ger längre hållbarhet och skonar tändernas emalj - något som annars är en risk med att beställa någon produkt från internet.
  • Botox och fillers. Idag är en tandläkare mer än bara en professionell yrkesman för att laga dina tänder. Idag så kan många mottagningar - i synnerhet i större städer som Stockholm, Göteborg och Malmö - erbjuda mer estetiska behandlingar som inte enbart rör det rent dentala. Fillers och Botox är två exempel på där du som har problem med rynkor kan släta ut huden (botox) och där du som önskar mer fyllighet i exempelvis läpparna kan få detta (fillers). Fördelen med att besöka en tandläkare är att denna dels har en hygienisk miljö och där personalen definitivt har den utbildning som krävs. Besöker man en vanlig salong i Stockholm så vet man aldrig vad man får - även om priset ofta är lägre där. Priset är lägre initialt, men kostnaden kan bli hög sett till alla risker och konsekvenser som man kan drabbas av. Välj en tandläkare istället!

Hur säljer man in fillers genom bilder?

3 dec 2018

Allt kan sälja med en mördande reklam. Den gamla devisen är något som vi alla matats med och det är också något som till viss del stämmer. Slår du en produkt - inte bokstavligt talat - i huvudet på folk så kommer de också att lägga märke till denna i butiken; förmodligen kommer produkten i fråga också att anses som bättre än de konkurrenter som finns uppradade bredvid. Det är den stora anledningen till varför reklam finns och varför företag är beredda att betala multum för att synas - ofta och på rätt ställen.

Det har dock kommit andra kanaler som är minst lika effektiva som den reklam man ser på tv. Internet är själva kanalen och de sociala medier som finns är de som används för att nå ut.

Din klinik vill marknadsföra fillers

Vi kan ge ett exempel på detta där vi säger att du vill sälja en tjänst som innebär en behandling med fillers. Fillers används för att släta ut huden, för att forma exempelvis kindben och - framförallt för att addera fyllighet till läpparna. Du arbetar på en nystartad klinik i Stockholm och du har dels den nödvändiga utbildningen för att få injicera fillers och dels så vet du att den produkt du erbjuder är vida överlägsen de som dina konkurrenter erbjuder. Din målgrupp är given: du vill fånga upp kvinnor i alla åldrar, men framförallt så vill du nå ett yngre - mer påverkningsbart - klientel.

Hur ska du marknadsföra fillers och dels nå de unga tjejer du vill ha till din klinik i Stockholm och dels också klargöra att fillers A) är riskfritt att injicera B) är prisvärt C) har en lång effekt och D) inte gör ont (mer än att det sticker lite och att viss svullnad kan uppstå efteråt)?

Influencers sköter din marknadsföring

Var finns ungdomarna? Troligt är att de använder sig av Facebook, Twitter, Snapchat och Instagram. Än mer troligt är att de där följer en massa kändisar. Många av dessa har du ingen aning om vilka de är - men deras följarantal vittnar om att du borde känna igen namnen.

En kändis idag behöver inte vara med på Fångarna på Fortet - en kändis idag kan vara en ung person som kallar sig influencer. Hur han/hon kan hjälpa dig att marknadsföra dina fillers ligger i sakens natur: hon influerar andra genom att använda - och göra reklam - för just dina fillers.

Kort och gott. Du erbjuder henne pengar - eller fria behandlingar med fillers - och hon kommer att visa bilder (som naturligtvis bör tas av en fotograf) där allt ifrån behandlingen till det färdiga resultatet visas upp i hennes blogg, på hennes Instagram eller i någon annan kanal som hon använder sig av.

Inlägget sponsras av ditt företag

Det här låter väl bra? Genom denna influencer så kommer din behandling med fillers att sälja som smör i solsken och detta till en minimal kostnad? Ja - och nej. Man har slagit ner ganska hårt på denna typ av marknadsföring. För något år sedan så var det lättare att smyga in reklam på det här sättet. Idag så krävs det att den influencer du anlitar också skriver att inlägget är sponsrat av dig. Om inte så riskerar du en ganska stor skattesmäll - och även hon.

Det behöver inte innebära någon nackdel att inlägget är sponsrat. Huvudsaken är att hennes följare ser de foton som tagits och att dina fillers också fungerar fullt ut. Vissa andra saker som marknadsförs på det här sättet blir kontraproduktiva. Dels så vänder sig företag till fel målgrupp - en ung kvinna som plötsligt talar varmt om en begravningsbyrå - eller också så märks det att inlägget är för sponsrat. Det vill säga; man ser att influencern bara gör det för snabba pengar och inte för att hon gillar produkten/tjänsten i fråga. Gällande fillers så är det riskfritt sett till den ökade efterfrågan efter sådana.

Läs på om fillers: https://www.fillersstockholm.se.

Kan man dölja ärr och åderbråck?

20 nov 2018

För vissa är kameran lite av sin bästa vän där man kan ta fram sina allra bästa sidor. Detta alltså även utöver att man fotar sig själv och lägger ut på Instagram eller någon annan typ av social media. För vissa så blir kameran en naturlig sak: man ställer sig framför en sådan och är trygg i vetskapen om att resultatet kommer att bli bra. Något som inte nödvändigtvis innebär att man ser bra ut - som ju är väldigt relativt och som ligger i betraktarens öga - utan snarare förklaras av en term som kallas Photogenic och som innebär, förenklat, att en bild alltid blir bra.

Oavsett om den är stagead eller om det handlar om ett foto taget i stundens hetta. För andra - de flesta av oss - så krävs det mer än så för att ett fotografi ska bli bra och för vissa så handlar det snarare om att man aldrig blir det - av den enkla anledningen att man aldrig vill bli fotograferad.

Det senare handlar ofta om komplex. Man kanske har ett ärr, man kanske har gula tänder eller lider av exempelvis åderbråck som gör att man inte vill visa upp sig vare sig för omvärlden eller för en kameralins. Det går att få hjälp för detta och det finns dels några knep som kan lura kameran och dels också behandlingar som kan lösa problemet för gott.

Korrigerande Foundation döljer ditt åderbråck

Att sminka över exempelvis ett vanprydande ärr, tatuering eller åderbråck är möjligt och det är heller inte så svårt. Det som krävs är en speciell typ av foundation som innehåller extra mycket pigment. En vanlig, billigare foundation kommer tyvärr inte att göra jobbet.

Dessutom så krävs det en speciell teknik där du först värmer upp din foundation genom att gnugga den mot baksidan av handen. Efter det så klappar du på den över det område som ska döljas och där du sedan använder en bred pensel för att fördela ut innehållet jämnt över hela området i fråga. Avsluta med att pensla fram en jämn yta där skarven mellan det område du vill dölja och den normala huden inte blir synlig.

I det långa loppet - sök behandling för åderbråck

Det går att dölja ett åderbråck för stunden. Men det går också att dölja det för eigt och bli av med det för gott. Det är naturligtvis något som är att föredra om du är en av de drabbade som skäms på ett mer påtagligt sätt och som kanske har svårt att njuta av sommaren som en följd av detta. Det man kan säga om en åderbråcksbehandling är att den antingen kan göras genom laser eller genom kirurgi.

Det senare ger bäst effekt och speciellt om man använder en typ av teknik som kallas virknålstekniken. Där går man in och avlägsnar de synliga venerna med hjälp av speciella instrument och där man avslutar genom att - via millimeterstora hål - plockar ut det lilla blodkärlet. Avslutningen minimerar risken för ärrbildning.

Tyvärr så går sällan Landstinget in och täcker kostnaden för en åderbråcksbehandling - åtminstone enbart för den synliga delen. Har man större problem och där man uppfyller flera punkter i det som kallas för Venös Insufficiens så kan landstinget betala. Handlar det enbart om åderbråck eller om ådernät så får man betala själv. Det handlar dock inte om några astronomiska siffror och det ger dig en chans att leva normalt igen. Genom att behandla ditt åderbråck så slipper du skämmas för att deltaga vid alla sommarbilder utan kan med lätthet gå i shorts och/eller klänning.

För mer information om åderbråck, besök Narva Kirurgs hemsida.

Framtiden för fotografer

8 nov 2018

Hur ser framtiden ut för fotografer? Det är så annorlunda numera att arbeta som fotograf, då alla numera mer eller mindre är fotografer. Alla har ju mobiler som kan ta foton, bilder och redigera dem i appar. Det finns ett flöde av bilder som snurrar runt på internet. Och det kostar ju nästan ingenting. Det finns ju knappt några album längre. Alla bilder och "album" är ju numera digitala. Och det är numera sällan som man behöver en fotograf.

Fotografer på redaktionerna allt färre

Den som funderar på att bli fotograf, bör ha ett konstnärligt sinnelag och se kompositioner som gör sig snyggt på bild. Man bör vara konstnärligt lagd för att fotografier ska bli snygg. Det brukar alla arrangörer av utbildningar, som utbildar ungdomar och andra till yrket, alltid framhäva. Just kompositionen av bilderna är det som utmärker en bra eller dålig bild.

Fotografyrket har förändrats i takt med att kamerorna har förändrats och lagts in i våra mobiler. Jämför man med för bara 20-30 år tillbaka i tiden, hade man uppfattningen att det som syntes på bild, stämde med verkligheten. Man sa att en bild sa mer än 1.000 ord, och bilden hade status som bevis för att något hänt. Men med de allt bättre redigeringarna och möjligheter till manipulationer, är just sanningshalten i en bild mindre säker än förut.

Många blir frilansande fotografer

Fotografer som arbetar med journalistik har just därför blivit mindre efterfrågade. På vissa mindre redaktioner har man överlåtit på de skrivande journalisterna att ta egna bilder. Då har man dragit ner på fotograferna som har jobbat helger och kvällar och enbart haft fotografer dagtid på redaktionerna, och i ställer för att ha en kår med fotografer, har man avskedat dem och i stället låtit dem arbeta som frilansande fotografer i stället.

Med frilansandet har fotograferna i stället fått sämre arbetsvillkor. Det är mindre tryggt ekonomiskt sett, de betalar sina egna arbetsgivaravgifter, skatter och pensioner. Och blir de sjuka uteblir inkomsterna. De blir tvungna att själva pytsa för sina kameror och annan utrustning och hålla sig med bil, då fotograferna är de som ska ta sig ut till platsen för de händelser som de skrivande journalisterna skriver om. Det innebär att fotograferna absolut måste ta körkort och ha bil för att överhuvudtaget kunna arbeta.

De behöver trafikskolor som är flexibla

Och det kostar att ta körkort. Det tar tid att ta körkort och det krävs engagemang. Då är det viktigt att anlita en trafikskola som förstår de förutsättningar som moderna och stressade människor har och som behöver ta körlektioner på udda tider under dagen och som behöver ta körkort kanske under en intensiv period och under snabba förhållanden.

Bilder, ord och hur de samverkar

21 aug 2018

Ända sedan de gamla grekerna började forska i retorik flera århundraden före Kristus, har man poängterat hur viktigt det är att måla upp bilder för åhöraren för att de lättare ska förstå vad man vill säga. En bild hjälper åhöraren att få grepp om ett resonemang och sätta det i ett sammanhang. Nu stod ju inte de gamla grekerna framför laptops och knappade fram bilder i Powerpoint, utan de använde sig av språket för att skapa bilder – metaforer. På sätt och vis är de bilder vi använder oss av idag, såväl inom fotokonsten som i dagstidningarnas reportage, också metaforer. De vill ofta berätta någonting mer än bara vad de föreställer.

Bra presentationsteknik

Att tala väl är viktigt för att övertyga, lika viktigt är det man säger. När man presenterar någonting för en publik, om det nu är en årsrapport, planerna på ett nytt bostadsprojekt eller rentav en motion i riksdagen, är det viktigt att man tänker på hur man talar. Den som står och mumlar entonigt får publiken att tappa intresset redan efter inledningsfraserna, medan den som spänner blicken i församlingen, talar med kraft och pondus och lägger betoningen på de viktigaste orden, direkt får oss att lystra till i stort vad som helst. Lägger man dessutom till en väl vald bild vid rätt tillfälle har man sin publik i ett järngrepp.

Sammanhanget och tekniken avgör betydelsen

Som fotograf är det vanligt att man tänker att de bilder man tar har ett budskap, att de betyder någonting mer än själva motivet. En bild på en skogsdunge vid en sjö kan vara en symbol för en ren miljö och vikten av att tänka på naturen, men den kan också vara en symbol för något mystiskt och övernaturligt. Allt beror på hur bilden är tagen. Detta är något av det viktigaste att tänka på när man fotograferar; alla bilder har en inneboende stämning, oavsett motiv. Sammanhanget i vilket bilden presenteras har också mycket stor betydelse.

Bilder som manipulation

I sociala medier används den tekniken allt mer för att skapa opinion och piska upp stämningar. En bild som tagits helt ur sitt sammanhang sägs beskriva en händelse som aldrig ägt rum, till exempel en grupp muslimer som skrattar och ler på ett bröllop men som sägs vara Islamister som firar ett terrorattentat. På några timmar har bilden delats tusentals gånger i sociala medier och många har fått sin världsbild bekräftad och sina fördomar förstärkta. Det spelar ingen roll om de inte är sant, det är ändå för jävligt, som det brukar heta.

Sätt ord på dina bilder

Även när du själv ska presentera dina bilder på exempelvis en fotoutställning eller för en kund är det viktigt att du tänker på presentationstekniken. Lika viktigt som att dina fotografier är bra, är att du i ord kan förklara vad du vill säga med bilderna och varför det är tagna som de är. Här gäller de gamla vanliga retorikreglerna; att tänka innan man talar, att tala lugnt och tydligt och med pauser som gör att åhöraren hänger med. Att använda sig av det traditionella powerpointföredraget är absolut ingen dum idé när du vill presentera en serie bilder. Se också till att du i din presentation fångar det som bilderna har gemensamt – även om det är uppenbart för dig kanske det är svårbegripligt för någon annan.

Gå en kurs i presentationsteknik

Som fotograf är det viktigt att slipa på sin presentationsteknik. Gå en kurs om du känner att du behöver det, det finns många professionellt hållna kurser i retorik och presentationsteknik som är nyttiga att gå för alla som då och då behöver kunna presentera sitt arbete inför andra på ett bra sätt. En fotograf må uttrycka sig mest i bilder, men det skadar inte att även kunna använda sig av ord, precis som de gamla grekerna.

Visa upp er verksamhet med informativa bilder

14 aug 2018

Ett vanligt fel som många företag gör är att man använder bilder som någonting pliktskyldigt snarare än som någonting nödvändigt och som kunderna vill ha. Ett exempel: person A står inför att flytta i Stockholm och vill ha professionell hjälp av en flyttfirma. Av den enkla anledningen att hon dels har pengar över, dels saknar den nödvändiga tiden och dels inte har ett körkort. Tre starka argument till varför en flyttfirma blir det givna valet.

Frågan är bara vilken hon väljer? Då hon går in på olika hemsidor så får hon ingen tydlig bild av vilket företag det handlar om. Hon ser lite text, hon ser en logotyp och så ser hon ingenting mer. Det är talande i sammanhanget då det kommer till bristen av insikt kring vikten av bilder. Skulle en flyttfirma i Stockholm lägga några kronor på att anlita en professionell fotograf så skulle det handla om en rejäl investering. Här är några exempel på hur en fotograf kan ge valuta för pengarna:

En bild säger mer än tusen ord

  • Vilka ni är: Alla vill veta vilka som arbetar på ett företag. Många väljer att skriva ditt namn på hemsidan. Det är bra. Men om man fyller på med professionella bilder så ser det ännu bättre ut. Det skänker trovärdighet och det kan vara avgörande kring om man väljer en flyttfirma framför en annan i Stockholm. Professionella porträttfotografier signalerar att man inte har någonting att dölja: här är vi - välkommen!
  • Vad ni gör: Visa upp era olika arbetsmoment och hur ni arbetar. Det ger potentiella kunder en bättre bild av vad ni klarar av, vilka redskap ni använder och vilken/vilka typer av bilar ni har. Ta gärna foton från lite svårare flyttar också. Bär ni en soffa nedför en välvd trappa så kommer er skicklighet att synas. Och: skriver ni att er flyttfirma klarar av tunga flyttar så bör detta ledas i bevis. Åtar ni er en pianoflytt så kan fotografen fotografera en sådan och ge kunden en bättre bild av hur en sådan - rner praktiskt - ser ut och går till.
  • Var ni finns: Fotografera er arbetsplats och använd gärna mer avslappnade bilder. Sådana ger kunder trygghet och en vetskap om att ni är människor av kött och blod. Ett enkelt sätt att signalera att ni trivs med varandra. i kombination med de mer professionella bilder - där ni bär tunga möbler - så kommer de avslappnade fotografierna från er arbetsplats att bli väldigt talande - och säljande.
  • Ge tips! Många väljer kanske att dela upp flytten och anlita en flyttfirma enbart för bärande och transport. Det gör att packningen sköts på egen hand. Skapa en enkel bildserie om hur man packar på bäst sätt. Ett sådant upplägg handlar inte om att avslöja affärshemligheter - det handlar om praktiska tips som dels kommer att underlätta för er (packar kunden enligt era förslag så blir det lättare att bära) och dels också dra mer trafik till er hemsida.

Före- och efterbilder fungerar alltid

22 jul 2018

Få saker är så tacksamma att fotografera som ärliga produkter. Med detta menas att man som fotograf inte behöver vrida på en lögn till dess att en sanning uppenbarar sig och där man, helt enkelt, tvingas retuschera och använda olika bildbehandlingsprogram för att göra kunden nöjd - och till viss mån bidra till att lura en konsument. Gällande sådana produkter så uppstår ett moralisk dilemma som kan vara svårt att bortse ifrån. Säljer jag mig till Mammon eller kan jag även fortsatt titta mig i spegeln och känna en stolthet över yrket som fotograf.

Därför är det ur alla avseenden bättre att få uppdrag som verkligen fungerar och gärna i form av sådana där före- och efterbilder beställs. Att sådana fungerar och är säljande råder det inga tvivel om. Vill en person gå ner i vikt så kan man skriva hur många ord som helst om tillvägagångssätt, produktens aktiva ingredienser och effekten på sikt - troligt är ändå att en bild innan- och efter avslutad behandling kommer att dra till sig fler kunder.

Det är också därför som sådana uppdrag är viktiga - förutsatt att de produkter/behandlingar man fotograferar är ärliga i sitt uppsåt och, kort sagt: fungerar.

Hårborttagning med laser - en tacksam behandling</h3

Ett typiskt exempel på en behandling som fungerar handlar om hårborttagning med laser. En behandling som de flesta kan relatera till också sett till att många - mer eller mindre - lider av oönskad, ibland rent generande, hårväxt någonstans på kroppen. Genomför man en hårborttagning med laser så försvinner hårväxten i fråga permanent och detta oavsett om det handlar om hår på ryggen, vid bikinilinjen, under näsan vid överläppen, på benen eller på underarmarna.

Metoden går ut på att man besöker en klinik i exempelvis Stockholm - där är hårborttagning med laser allra populärast och där finns också det största utbudet - och bokar tid. Den första delen handlar om ren konsultation: varför vill du genomföra en hårborttagning med laser, vilken kroppsdel, vilka förväntningar har du och så vidare.

Du fotograferar varje behandling under flera veckor

Del nummer två handlar om själva behandlingen och här kommer du som fotograf in i bilden. Du får alltså fotografera patienten innan den första behandlingen och därefter återkomma vid varje enskilt tillfälle. I och med att man bränner bort hårsäckar med hjälp av laser så måste dessa vara i en aktiv fas (de växer) och det innebär att det dels krävs flera behandlingstillfällen och dels att det måste ske en vila mellan dessa.

Som fotograf kommer du att få fotografera samma patient 3-7 gånger (beroende på var på kroppen behandlingen skett) och med 4-10 veckors mellanrum. En hårborttagning med laser och en fotografering av en sådan sker inte direkt på en kvartsrast. Men, resultatet ljuger inte. Du kan samla dina bilder och skapa en bildserie där blivande patienter klart och tydligt kan se hur mycket hår som försvunnit vid varje behandlingstillfälle för att sedan sluta med att visa den sista bilden av en totalt hårlös patient.

Ditt enda uppdrag i detta är att få fram effekten genom snygg färgsättning, rätt vinklar och korrekta perspektiv. Behandlingen talar för sig själv - något som du och din kameralins kommer att vara ögonvittnen till.

Här kan du läsa mer om själva tekniken med hårborttagning med laser.

Porträttfotografering – tänk på ögonen!

27 jun 2018

Att fotografera människor är speciellt, och extra speciellt är det att porträttfotografera en mot en. Här handlar det ofta om att se och möta objektet, att hitta rätt stämning och få den som blir fotograferad att slappna av så att porträttet blir så naturligt som möjligt. Å andra sidan kanske syftet med bilden är något annat, till exempel en bild till ett skivomslag, där det i stället handlar om att iscensätta en sinnesstämning och där den fotograferade har tung sminkning och en avancerad kostymering. Då gäller det i stället att veta vad som krävs för att ge vilden det rätta mytiska skimret.

A och O är att förbereda sig. Tala igenom med uppdragsgivaren och modellen vad syftet ska vara med bilden och vad de förväntar sig. Är bilden till en allmänt hållen tidningsintervju kan en lite ledigare porträttstil passa bra, till exempel i stadsmiljö eller på dennes kontor. Till ett mer ingående intervjuporträtt vill man antagligen i stället ha motivet i studiomiljö, med möjlighet att ljussätta, och det är det senare vi ska fokusera på här.

Fotografering i studiomiljö

För någon som inte är van att bli fotograferad kan en studiomiljö kännas ovan och konstlad, och det kan ta lite tid att få personen att slappna av. I det läget gäller det att låta allt ta sin tid. Prata mycket med personen medan du ställer i belysningen och bestämmer brännvidd och slutartid och berätta vad du gör. Försök få personen att känna sig hemma och slappna av. Det är aldrig en bra idé att uttryckligen be någon ”slappna av” eller ”sluta spänna sig” utan låt det komma naturligt. En bra fotograf ska genom sitt agerande kunna skapa förtroende och en bra miljö.

Vad gäller det tekniska är det en så naturlig brännvidd som möjligt som gäller, någonstans mellan 50mm (normal) och 135mm är vad de flesta brukar föredra. Där någonstans får man vanligtvis de naturligaste proportionerna i ett ansikte. Men naturligtvis kan du experimentera om du känner att resultatet an bli intressant.

Koncentrera dig på ögonen och ögonbrynen

Ögonen och ögonbrynen är nyckeln till ett bra porträtt, så lägg det mesta av krutet här när du ställer in brännvidd och ljusstyrka, och även när du sätter belysningen. Du vill undvika för mycket blänk men det ska ändå vara lite glitter i ögonen. Många kvinnor och framför allt modeller i Stockholm har i dag 3D-ögonbryn som är tatuerade med en metod som heter microblading, en form av manuell tatuering. 3D-tatuerade ögonbryn kan vara svåra att få till när man samtidigt vill ha blänk i ögonen; till skillnad från riktiga ögonbryn blir det gärna blänk i dem vilket kan få dem att se onaturliga ut. Här kan det vara bra att modellen dämpar området ovanför ögonen med en matt foundation för ett så naturligt porträtt som möjligt. Annars är 3D-tatuerade ögonbryn väldigt tacksamma att fotografera, de ser helt naturliga ut och ger modellen ett ”perfekt” utseende. Även väldigt skarpa och skärpedjupa bilder har svårt att skilja 3D-tatuerade ögonbryn från riktiga.

Ögonen är nyckeln till en bra bild

Varför är då ögonen och ögonbrynen så viktiga? Ja, det är inte så konstigt om man tänker efter. En blick kan säga väldigt mycket och det gäller verkligen att du och den du fotografera är överens om vad bilden ska säga. Är  modellen nervös eller tveksam till vad som pågår syns det direkt i blicken. Höjda ögonbryn är ett tecken på att personen inte riktigt litar på vad du håller på med, likaså är rynkade ögonbryn ett tecken på att personen är tveksam och inte riktigt ”med”. Så när du ser att personen slappnar av i blicken och ögonbrynen slappnar av, oavsett om de är 3D-tatuerade eller ej, vet du att du börjar närma dig ett bra läge i fotograferingen. Du kan börja ta riktigt bra bilder och gradvis styra sessionen dit du vill.

← Äldre inlägg