Fotografera för reklam och trycksaker

Som fotograf får man vara beredd att söka jobben där de finns. Länge har det för fotografer varit inom reklamvärlden. Att ta säljande bilder som väcker uppmärksamhet och nyfikenhet, och samtidigt gärna kunna lite om kringhantverket med att skapa mässmaterial, trycksaker och profilkläder, är guld värt för en fotograf och kan verkligen ge dig en chans att få din rörelse att växa. Att vara fotograf innebär alltid en kamp om jobben, och ju bredare kompetens du har, desto mer attraktiv blir du som uppdragstagare.

Rent och snyggt inte alltid rätt

Reklam är yta, och den med snyggast eller mest attraktiv yta vinner, det vill säga får flest kunder. Men vad som uppfattas som snyggt och inte varierar så klart mellan målgrupperna; reklam för det häftiga jeansmärket kan så klart inte utformas utifrån bilder med tvättmedelsestetik, konstnärliga svartvita bilder fungerar dåligt som reklam för husdjursfoder, och så vidare. Det första steget för att fotografera för reklam och marknadsföring är alltså att identifiera målgruppen: vad är det dessa människor uppfattar som lockande och estetiskt?

När du vet vilken typ av bilder du ska ta får du ta beslutet om du kan fotografera i din studio eller ute i en naturlig miljö. Det senare alternativet ger naturligtvis betydligt fler möjligheter, men samtidigt innebär det också ett högre risktagande om du till exempel är beroende av väder eller att platsen är relativt folktom. I din studio har du ju alltid möjligheten att bygga upp en miljö som känns rätt för företaget och du bestämmer helt och hållet förutsättningarna.

Design av profilkläder, tygpåsar, och trycksaker till mässmonter

Vill du ha en ännu större chans att konkurrera som reklamfotograf bör du lära dig så mycket du kan om grafisk design, samt skaffa mjukvara och se till att bli bra på den. Att kunna designa och veta hur tryck kommer att ta sig ut på olika typer av papper och andra material som profilkläder, tygpåsar, pennor, nyckelringar och annat kommer att ge dig en stor fördel. Det här är inte raketforskning, som fotograf har du antagligen redan ett estetiskt sinnelag och förmåga att tänka i design och hur dina bilder kommer att se ut när de är tryckta på andra material än tidnings- eller fotopapper. Det handlar egentligen bara om att skaffa dig fler uttryckssätt och att kunna erbjuda ett bredare utbud av tjänster.

Hitta inspiration hos företag som erbjuder profilkläder och trycksaker

Ta gärna en titt på hur konkurrenterna bygger upp sina hemsidor. Profilkläder med bilder och logga, som till exempel en T-shirt till ett rockband; tygpåsar, nyckelringar, broschyrer och annat material som företag kan ha nytta av i en mässmonter – listan kan göras hur lång som helst på produkter som en fotograf kan spela en nyckelroll i att ta fram. Som fotograf blir den egna hemsidan den plattform från vilken du bygger upp din verksamhet och ditt rykte i branschen.

Så härma gärna konkurrenterna i början, tills du hittat din egen stil. Tryck upp broschyrer, kläder och annat merchandisematerial, ta attraktiva bilder på dem och ange på vilket sätt du kan hjälpa företag att ta fram en tydlig reklamprofil. Erbjud alla typer av reklamfotografering, från annonser i tidningar till profilkläder, tygpåsar med tryck, vykort, allt du kan komma på. Ju bredare du bygger upp din verksamhet, desto större blir din träffyta.

 

18 mar 2020