SEO-Byrå i Världsklass - hur väljer jag rätt partner?

Dags att ta steget ut i den digitala världen? De flesta företag idag har insett värdet i att synas online och rikta in sin marknadsföring mer mot nätet. Den mer traditionella typer av marknadsföring - annonsering i tidningar, exempelvis - kan fortfarande användas, men det handlar då ofta om ganska höga kostnader för väldigt osäkra resultat.

Att välja nätet som marknadsplats är att välja en massa fördelar där lägre priser och en möjlighet att hitta sin målgrupp är två av de största. SEO är idag något som används frekvent och av allt från större koncerner till mindre enmansföretag. I den här texten ska vi titta lite närmare på SEO, vad det innebär och hur du hittar rätt partner.

SEO betyder Search Engine Optimization och detta kan förklaras genom följande: Idag använder de allra, allra flesta Google för att hitta varor, tjänster och för att exempelvis hitta fakta om olika områden. Du gör en sökning på exempelvis sneakers och vill då, givetvis, att Google ska presentera sidor som säljer dessa. Vill du ha ett mer begränsat urval presenterat för dig så skriver du kanske Vita Sneakers i Stockholm - och då kommer förhoppningsvis bara just sneakers i färgen vitt att komma upp, samt butiker i Stockholm som säljer sådana.

Google rankar sidor efter relevans - SEO innebär relevant innehåll

Detta gäller för alla branscher och alla typer av produkter: man gör en sökning och baserar sitt val på de förslag som presenteras i en listform av Google. Du vet hur det fungerar, eller hu? Intressant blir det dock om man ser saken från den andra sidan och från säljarens perspektiv. Hur kan man göra för att ranka högre på Google under vissa sökord?

Det är exakt det som SEO innebär. En SEO-byrå arbetar med sina kunder och hjälper dessa att klättra i rankingen på Google. Detta sker genom texter, genom innehåll, genom länkarbete och genom långsiktighet. SEO handlar om detaljer och det handlar, förenklat, om att hela tiden visa Google och de avancerade algoritmer som används att en hemsida är relevant för en sökning och att den är mer intressant för en besökare än vad exempelvis en konkurrents webbplats är.

Så väljer du rätt SEO-byrå

“ Vi är världens bästa SEO-Byrå. Vi garanterar dig förstaplatsen på Google. Med oss når du toppen… “.

En sökning på SEO-byrå innebär ofta sådana fraser. Det handlar om en väldigt konkurrensutsatt bransch med många aktörer. Att välja rätt SEO-byrå kan därför vara svårt och särskilt när så pass många företag slår sig för bröstet genom dessa fraser. Får man be om lite ödmjukhet i denna fråga? Faktum är att det är omöjligt att ge ett löfte om en förstaplats på Google och ett företag som lovar detta far också med osanning. Man kan arbeta med den målsättningen, men man kan aldrig lämna en garanti då det ligger utanför den egna kontrollen och då Google är den bestämmande makten.

Det finns dock saker som man kan basera ett val av SEO-byrå på. En sådan handlar om referenser. Hur många kunder har man, hur nöjda är dessa och vilka placeringar har de - under sina respektive sökord? Man kan även naturligtvis kolla på priset och på vilken typ av plan en SEO-byrå vill jobba efter.

En annan detalj som kan användas för att sålla agnarna från vetet handlar om det uppenbara. Googla! Vilken SEO-byrå ligger egentligen i topp när man söker efter SEO-byrå i världklass? Det kan ge ganska värdefulla ledtrådar, men det säger långt ifrån allt. Viktigt är även att man tar sig tid att lära känna den byrå man inleder ett samarbete med. Du kommer att lägga en hel del pengar på denna fråga och du måste känna förtroende för din SEO-byrå.

8 jun 2022